Gräddtårta med vit chokladmousse

Börja med moussen, då den behöver ett par timmar i kylen.

Vit Chokladmousse:
100 gr vit choklad
2 dl vispgrädde

Koka upp grädden och ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i mindre bitar och lägg i den varma grädden för att smälta. Blanda choklad och grädde väl, låt svalna i kylskåp minst 4 timmar. Jag brukar göra detta kvällen innan, så att blandningen får stå i kyl över natten. Avslutningsvis vispas moussen med elvisp till önskad konsistens.

Tårtbotten:
4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver


Sätt ugnen på 175°C. Smörj och bröa noga en rund form, ca 26 cm i diameter. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl, potatismjöl och bakpulver väl i en separat skål. Rör ner mjölet i äggblandningen. Häll smeten i formen. Grädda ca 40 minuter i nedre delen av ugnen. Låt svalna. Klyv tårtbotten i två halvor.

Tårtan:
3 dl vispgrädde
Bär eller frukt
vit choklad

Lägg moussen mellan tårtbottnarna. Vispa grädde och täck tårtan, spritsa kanterna för en snyggare tårta. Dekorera med färska bär och choklad. Bär tar jag lite vad som finns för säsongen, ex jordgubbar, hallon, kiwi mm.
Jag brukar även smälta choklad och blanda i lite karamellfärg. Sedan spritsar jag figurer eller text på ett bakplåtspapper, låter det stelna och dekorerar tårtan med det.

tårta


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0