Buffé - Köttbullar

Köttbullar till buffé brukar jag göra mindre än vanliga köttbullar, ungefär samma storlek som en vindruva. Dessa köttbullar gör jag alltid på blandfärs, de blir inte lika "torra" då.

500 gr blandfärs
1 gul lök
1 dl ströbröd
1½ dl mjölk
Salt & Peppar

Blanda mjölk och ströbröd, låt stå ca 10 minuter. Finhacka löken, jag brukar köra den i mixer. Fräs den i lite smör, den ska inte få färg, bara bli mjuk. Blanda färs, lök, ströbröd/mjölk och kryddor i en skål. Lägg färsen i en spritspåse. Spritsa ut små köttbullar på ett bakplåtspapper på en plåt. (När du får in tekniken, blir de små runda köttbullar, och man slipper rulla!) Stek i mitten i ugnen i 250 grader. Det tar mellan 10-20 minuter, beroende på hur stora/små köttbullarna är, dela en köttbulle och kolla. Innan servering brukar jag steka på köttbullarna så att de får lite färg.
Gör du dem i förväg och vill frysa in dem, gör så här:
När de är klara, låt plåten svalna, ställ sedan in hela plåten med köttbullar i frysen en stund, när de är frusna, lägg över i burk eller påse, på detta sätt fryser de inte ihop i en stor klump, utan man kan ta fram så många man vill. Innan servering, tina och stek på dem lite så att de får fin färg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0